0
0:-
Produkt lagd i varukorg
Varukorg
Totalt (inkl moms):
0:-

23

Åkesson Vin producerar och importerar vin.

Åkesson Vin är ett affärsområde inom företaget Kiviks Musteri AB och har sedan mer än 25 år bedrivit vinimport samt producerat egna viner för den svenska marknaden. Företaget har starka rötter, både i familjen Åkesson men också på den plats där vi levt och verkat i flera generationer – Österlen i Skåne. Målsättningen är att vara en innovativ, utmanande och snabbrörlig aktör på marknaden med en stor lyhördhet gentemot kundernas efterfrågan och samtidigt ligga i framkant vad gäller kommande trender. Flera av våra produkter säljs under Åkesson Vins egna varumärke, men vi importerar och distribuerar även andra producenters viner under deras varumärken. Vi eftersträvar alltid långsiktiga samarbeten och personliga relationer med våra utländska kollegor.

Vi är medlemmar i SVL, en svensk branschorganisation som aktivt arbetar med alkoholrelaterade frågor.
Läs mer

Vi accepterar FN:s Allmänna förklaring för mänskliga rättigheter, FN:s Global Compact och OECD:s riktlinjer för multinationella företag och arbetar för att målen efterlevs och implementeras i vår verksamhet.
Läs mer

Åkesson Vin – ett affärsområde inom Kiviks Musteri AB.

I södra Sverige på Österlen, finner du Kivik och Kiviks Musteri. Här planterades de äppelträd som skulle bli Sveriges första yrkesmässiga fruktodling och lade samtidigt grunden till familjeföretaget Kiviks Musteri. Året var 1888. Idag ingår Kiviks Musteri i koncernen Kivik Holding som drivs av fjärde generationen Åkesson, Kristina Levinsson och Bengt Åkesson.
Läs mer om Kiviks Musteri

Den svenska marknaden

Sverige har en folkmängd på snart 10 miljoner invånare med en liten men stadig tillväxt. På denna marknad finns det idag över 800 importörer, många är små enmansföretag andra är stora internationella koncerner. För att ett vin ska nå ut på den svenska marknaden måste det finnas på Systembolagets hyllor. Det är här vi lägger all vår kraft.

Systembolaget

Systembolagets uppdrag bestäms av staten och man har i uppdrag att sälja alkohol men med stor omsorg om den svenska folkhälsan. Man arbetar även för en miljömässigt hållbar utveckling, vill öka andelen ekologiska viner, ger stöd till forskning och samarbetar med kommuner i syfte att stoppa langning. Idag (siffror 2016) finns det 440 Systembolagsbutiker över hela landet och ca 5,400 medarbetare.

Den svenska alkoholförsäljningen

År 2015 uppgick Systembolagets försäljning av alkoholdrycker till ett värde om 34,3 miljarder kronor. Vinförsäljningen stod för 18,1 miljarder kronor (totalt ca 197 miljoner liter).
Rött vin står för ca 52 % av den totala vinförsäljningen med 103 miljoner sålda liter, vitt vin för 31% med ca 61 miljoner liter, rosévin för ca 7,5% med ca 14,8 miljoner liter och mousserande vin för ca 9% med 12,5 miljoner liter.

Konsumenten

Det finns olika grupper man kan dela in den svenska konsumenten i för att tydliggöra och försöka exemplifiera hur vi handlar och vilka vi är. Den mycket vinkunnige, den partysugna, de mer traditionella som bara dricker vid speciella tillfällen, de som inte bryr sig och helst köper på rekommendation av en vän. Men en viss trend kan utläsas oavsett gruppering och det är att vi handlar mer ekologiskt och/eller etiskt certifierat, gärna miljövänligt och drycker med lägre alkoholhalt. Dessutom verkar trenden idag gå mot något dyrare viner (även om boxvin fortfarande är den dominerande förpackningen), mousserande viner och ett ökat ölintresse.
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse
Välkommen! Akessonsvin.se innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Är du över 25 år? Nej, ta mig till Kiviksmusteri.se Ja, jag är över 25 år